Domar och beslut

ARN 2024-22342 – Mejldialog om kompensation bevisade inte bindande avtal

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument inledde en dialog med sin operatör angående kompensation för en tidigare händelse. Konsumenten menade att ett avtal ingicks och i ARN krävde han en kostnadsfri mobiltelefon, åtta kostnadsfria mobilabonnemang på livstid och återbetalning för abonnemangsavgifter som betalats. För att bevisa att ett avtal ingåtts bifogade konsumenten kopior på mejldialoger mellan honom och operatören.

Operatören motsatte sig kravet. Angående kompensationen uppgav operatören att de haft en dialog med konsumenten, men inget avtal ingicks eftersom anbud och ren accept saknats. Operatören uppgav även att de bett konsumenten inkomma med underlag som visar att operatören accepterat ett anbud från konsumenten, vilket konsumenten inte gjort.

För att ett bindande avtal ska ingås krävs enligt huvudregeln att ett anbud lämnas av den ena parten och att det antas genom en ren accept från den andra parten, förklarade ARN inledningsvis. Det var konsumenten som påstod att ett avtal hade ingåtts och därför hade konsumenten bevisbördan för det. ARN bedömde att mejldialogerna inte visade att parterna ingått ett avtal som innebar att operatören var skyldig att ge konsumenten det han krävde. Konsumenten fick därför inte rätt.

Senast uppdaterad: