ARN 2024-11509 – Återbetalning av två års månadsavgifter när avtalet inte kunde bevisas
Beslut: Konsumenten fick rättKonsumenten ansåg att operatören debiterat honom för dubbla tv-abonnemang i 23 månader under 2022 till 2024. Enligt konsumenten syntes inte båda abonnemangen på Mina sidor. Konsumenten begärde återbetalning för det ena abonnemanget.
Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att konsumenten hade två olika tv-abonnemang sedan många år tillbaka. Abonnemangen hade initialt legat hos två olika operatörer men i och med en sammanslagning 2021 samlades abonnemangen hos samma operatör. Vid sammanslagningen gjorde operatören utskick och informerade om att ingen förändring skulle göras för kunder med dubbla abonnemang och vid önskad förändring skulle kunder kontakta kundservice.
Operatören framhöll att konsumenten betalat för de båda abonnemangen under nästan två år och inte påtalat att något var fel. Operatören menade att konsumenten inte hört av sig i skälig tid och framhöll att det var konsumentens ansvar att kontrollera och vara medveten om vad den betalade för.
Operatören framhöll även att ett av abonnemangen var aktivt via fiber-tv och det andra initialt var ett parabol-abonnemang, vilket medförde att det var möjligt för konsumenten att nyttja abonnemangen på olika adresser.
ARN konstaterade att det inte presenterats någon bevisning som styrkte att konsumenten hade två abonnemang eller att information om detta lämnats. ARN framhöll att det är den som begär betalning som ska visa att den är berättigad till betalningen. Sammantaget med att det endast redovisades ett abonnemang på ”Mina sidor”, ansåg inte ARN det bevisat att konsumenten hade två abonnemang.
En fråga var om konsumenten reklamerat inom skälig tid. Mot bakgrund av att konsumenten uppgivit att han upptäckte felet i april 2024 och operatören inte bevisat att konsumenten upptäckte felet tidigare än så och felet reklamerades den 29 april 2024 konstaterade ARN att konsumenten reklamerat felet inom två månader från det att han upptäckt felet. En reklamation som görs inom två månader från det att felet upptäckts i ett konsumentförhållande alltid ska anses ha gjorts i rätt tid.
En fråga var också om konsumenten fick anses ha godkänt att han hade två abonnemang genom sina betalningar. ARN framhöll att det i så fall krävdes att konsumenten varit medveten om att han betalade för två abonnemang. Om konsumenten enbart av vårdslöshet utfört betalningarna kunde han inte anses ha godkänt dessa. Betalning för de två abonnemangen hade skett genom autogiro och operatören hade inte presenterat något autogiromedgivande som visade att konsumenten särskilt godkänt att inte bara en utan båda abonnemangsbetalningarna skulle ske från hans bankkonto genom autogiro.
ARN kom fram till att operatören inte haft rätt att ta betalt för mer än ett abonnemang och att konsumenten hade rätt att återfå det belopp som operatören tagit ut för det andra abonnemanget via autogiro.