ARN 2024-06378 – Ingen rätt att ångra eller häva köp i butik
Beslut: Konsumenten fick inte rättKonsumenten besökte en butik för att titta på dammsugare och blev övertalad av en säljare att teckna ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid. Konsumenten återvände senare till butiken för att prata med någon ansvarig och meddela att hon ville ångra avtalet, men butiken gick inte med på det. I ARN krävde konsumenten att få häva avtalet.
Butiken motsatte sig konsumentens krav och uppgav att säljaren hade gjort en behovsanalys av konsumentens telefonabonnemang för att se över möjligheten att rabattera en dammsugare. Butiken uppgav även att det sålda mobilabonnemanget var billigare än konsumentens tidigare abonnemang.
Mot bakgrund av underlaget i ärendet konstaterade ARN, att konsumenten inte visat att avtalet ingåtts på ett sätt som är i strid med gällande rätt. Konsumenten var därmed bunden av avtalet och hade inte rätt att häva.