ARN 2024-04877 – Urkopplad mast gav rätt till prisavdrag
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument tecknade ett familjeabonnemang för mobiltelefoni med 24 mån bindningstid i november 2023. Enligt avtalssammanfattningen var månadskostnaden 1 235 kronor.
Det visade sig att tjänsten inte fungerade i området där konsumenten bodde. Utanför området kunde tjänsten dock användas. I februari 2024 meddelade konsumenten att hon ville slippa ifrån avtalet och begärde återbetalning av 2 564 kronor, motsvarande kostnaden för mobilabonnemang som inte fungerat.
Operatören konstaterade att det förelåg en driftstörning och att felet berodde på att en närliggande mast var urkopplad eftersom avtal med fastighetsägare hade löpt ut. Ett nytt avtal hade tillkommit men masten var fortfarande inte återaktiverad.
Operatören hänvisade till de aktuella avtalsvillkoren som konsumenten godkänt och framhöll att de inte kunde garantera täckning vid varje tillfälle på varje enskild plats.
Operatören erbjöd konsumenten att ta bort den kvarvarande bindningstiden på samtliga abonnemang utan kostnad, men ansåg inte att konsumenten helt skulle slippa betalningsansvar då tjänsterna ändå nyttjats i stor utsträckning.
ARN konstaterar att operatören ansvarade för felet, och att konsumenten hade rätt till prisavdrag för ett sådant fel. Det framgick att felet inneburit väsentliga olägenheter för konsumenten under flera månaders tid, bland annat över julhelgerna.
ARN ansåg att det fanns tillräckliga skäl för att konsumenten skulle slippa betala för abonnemanget under den aktuella perioden och att det belopp hon har begärt inte var oskäligt. Konsumentens krav bifölls.