Domar och beslut

ARN 2023-32544 – Ångerrätt vid påfyllning av tv-kontantkort

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument ville ångra ett köp av ett tv-abonnemang men nekades av operatören.

Operatören anförde att konsumenten hade fyllt på ett kontantkort för att utnyttja tjänsten och då saldot börjat utnyttjas direkt nekades ånger av köpet med hänvisning till operatörens villkor.

ARN utgick från huvudregeln om ångerrätt och vidare till det undantag från ångerrätt som finns för digitalt innehåll. Det kan vara data som levereras i digital form genom nedladdning eller strömning och som kännetecknas av att företaget vidtar en engångsåtgärd för att tillhandahålla exempelvis musik eller videofiler. Nämnden konstaterade att det i detta fall rörde sig om en digital tjänst där ångerrätten inte kan avtalas bort. Anledningen till detta var att operatören tillhandahållit ett kontantkort som gett konsumenten möjlighet att nyttja ett digitalt tv-utbud. Det rörde sig inte om enstaka program utan snarare tillgång till en streamingtjänst, det vill säga en digital tjänst.

ARN menade därför att konsumenten hade rätt att ångra avtalet och biföll dennes krav.

Senast uppdaterad: