Domar och beslut

ARN 2023-19824 – Abonnenten har en skyldighet att ta del av avtalsvillkoren vid beställning via sms

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten befann sig i ett land utanför EU och fick ett sms från sin operatör med ett erbjudande om en tjänst för utlandssamtal. I sms:et framgick bland annat att ”Med [tjänsten] ringer, sms:ar och mms:ar du utomlands under en vecka utan att behöva fundera på höga kostnader” samt en uppmaning att läsa mer på operatörens hemsida. Konsumenten förstod sms:et som att samtal inom landet han befann sig i skulle ingå i tjänsten, men för dessa samtal debiterade operatören enligt prislistan för utlandssamtal. Konsumenten klagade i ARN på formuleringen av sms:et samt krävde att slippa betala för samtalen inom landet han besökte.

Operatören invände bland annat att på deras hemsida finns mer information om tjänsten och där framgår att abonnenten ringer, sms:ar och mms:ar som hemma i Sverige och att när man ringer från Sverige till landet som konsumenten befann sig i blir det en kostnad.

ARN bedömde att det angetts tydligt på operatörens hemsida vad som omfattats av den aktuella tjänsten samt att det får anses vedertaget att det sällan går att lägga in avtalsvillkor i sin fullständiga lydelse i ett sms. Konsumenten har därmed haft en skyldighet att ta del av de gällande avtalsvillkoren för tjänsten i samband med att han beställde den. Konsumenten fick därför inte rätt.

Senast uppdaterad: