Domar och beslut

ARN 2023-16903 – Konsumenten behövde inte betala extra för gratissamtal utomlands

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Under en utlandsresa i Frankrike debiterades konsumenten 2 800 kronor extra för tre samtal till kundtjänsten för ett biluthyrningsföretag. Normalt betalade konsumenten en fast månadsavgift på 739 kronor för sitt abonnemang.

I samband med inresan till Frankrike fick konsumenten ett sms-meddelande från sin operatör om att han kunde ringa för samma pris som i Sverige.

Konsumenten hänvisade till operatörens information och till EU:s roamingregler. Konsumenten uppgav att det franska företaget meddelat att de inte lagt på någon extra debitering för samtalen. Konsumenten ansåg inte att operatören kunde visa att de hade rätt att ta ut en extra kostnad för samtalen eller att det rört sig om betalsamtal.

Operatören framförde att samtalen var klassade som betalsamtal av den franska operatören och att de utgick från den avgift den franska operatören satte på samtalen. Även om ett nummer är ett så kallat gratisnummer i landet man befinner sig i, kan det kosta pengar om man ringer det från ett svenskt abonnemang. Det handlade enligt operatören i detta fall om ett nummer med högre taxa, motsvarande 077-nummer i Sverige, och dessa omfattas inte av roamingpriserna. Operatören hänvisade även till sin prislista där det framgick att betalsamtal debiteras.

ARN konstaterade att det inte framgick av operatörens information vid inresan att det fanns undantag för den angivna prissättningsprincipen och att konsumenten inte uppmärksammats på avvikelserna som följde av de fullständiga avtalsvillkoren. ARN konstaterade att rätt till särdebitering för betalsamtal kunde utläsas av prislistan. ARN ansåg dock inte att prislistan eller utredningen i övrigt förklarade vilket stöd som operatören haft för att debitera konsumenten på det sätt som skett i detta fall, och ansåg inte att operatören visat att de haft rätt att ta särskilt betalt.

Senast uppdaterad: