Domar och beslut

ARN 2023-12809 – Inget betalningsansvar för satellittrafik utan avtalsstöd

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument debiterades för satellittrafik när hon befann sig i en hamn under en utlandsvistelse. Innan hon reste läste hon på operatörens hemsida att samtal fungerar som vanligt som i Sverige. Konsumenten fick ingen information om att det kan ske en debitering för satellittrafik. I ARN begärde hon återbetalning av kostnaden för satellittrafiken.

Operatören motsatte sig kravet och framförde bland annat att konsumenten fick ett sms om att hon var uppkopplad mot satellit samt att de har information på sin hemsida om att satellittrafik är kostsamt och bör undvikas. Sms:et löd: ”Hej! Du är nu ansluten via satellit. Samtal, data, SMS och MMS blir därför dyrare än ordinarie taxa inom Sverige. Tänk på att surfpaket inte gäller i detta nät”.

ARN konstaterade att villkoren som operatören lämnat in till nämnden saknar information om kostnaden för satellitsamtal. Operatören hade inte heller visat att de tydligt informerat konsumenten om dessa kostnader eller att de hade stöd i avtalet att kräva betalt för trafiken. Operatören hade därmed inte bevisat att de hade rätt att kräva betalt för satellittrafiken och konsumenten hade därför rätt till återbetalning.

Senast uppdaterad: