Domar och beslut

ARN 2022-21739 – Förlängd ångerfrist – otillräcklig information om ångerrätt

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten blev uppringd av en säljare som erbjöd ett billigare mobilabonnemang. Ungefär två månader senare, i samband med att konsumenten fick den första fakturan för mobilabonnemanget, ville konsumenten häva avtalet. Konsumenten var kritisk till hur aggressiv säljaren varit samt att operatören inte lämnat tillräcklig information om ångerrätten vid distansavtal. I ARN krävde konsumenten att få häva avtalet och att operatören återbetalar vad han betalat för abonnemanget.

Operatören invände att konsumenten haft ångerrätt i tre veckor i enlighet med deras allmänna villkor och att konsumenten inte utnyttjat denna rätt inom fristen. Operatören informerade om ångerrätten muntligen under samtalet och i en skriftlig bekräftelse som skickades efter samtalet. Ångerrätten framgår även av operatörens allmänna villkor.

ARN konstaterade att avtalet var ett distansavtal och att konsumenten därmed har ångerrätt enligt distansavtalslagen. ARN redogjorde för ångerrätten och förklarade att ångerfristen som huvudregel är 14 dagar från den dag då avtalet ingås. Före avtalet ingås ska operatören på ett klart och begripligt sätt informera konsumenten om ångerrätten. Information ska lämnas om förutsättningarna för ångerrätt, tidsfrist och övriga villkor, hur konsumenten ska göra för att ångra samt att det finns ett standardformulär för att utöva ångerrätten. Om konsumenten inte fått sådan information förlängs ångerfristen och börjar inte löpa förrän denna information lämnas.

Operatören bär bevisbördan för att korrekt information om ångerrätten lämnats till konsumenten. I ARN hade operatören lämnat in underlag bestående av avtalet, ett välkomstbrev och operatörens allmänna villkor.

Av avtalet framgick:

”Ångerrätt: När du som privatperson köper en vara eller en tjänst på distans gäller distansköpslagen. Du har 14 dagars ångerrätt enligt lag. Vi … tror starkt på våra tjänster, därför erbjuder vi våra kunder 3 veckors ångerrätt!”

Samt:

”Allmänna villkor: Undertecknad godkänner … ’allmänna villkor’.”

Av välkomstbrevet framgick:

”Extra lång ångerrätt Enligt lag har konsumenter 2 veckors ångerrätt. Vi tror starkt på våra tjänster, därför erbjuder vi våra kunder 3 veckors ångerrätt. Extra schysst helt enkelt. Ångerrätten gäller ej vid köp hos någon av våra butiksåterförsäljare. Läs mer (länk till operatörs hemsida).”

ARN konstaterade att informationen om ångerrätt som lämnats till konsumenten inte uppfyller kraven enligt distansavtalslagen. Därmed hade operatören inte bevisat att de fullgjort sin informationsskyldighet före avtalet ingicks. Ångerfristen hade därmed förlängts och konsumenten hade ångrat sig inom fristen. Konsumenten hade därför rätt att få tillbaka det belopp som betalats till operatören. ARN ansåg att ett meddelande från en konsument om att häva ett avtal bör godtas som ett ångermeddelande, även om konsumenten inte använde ord som ”ångra” eller ”ångerrätt”. Det ska framgå av ett ångermeddelande att konsumenten vill avsluta sitt avtal.

Senast uppdaterad: