ARN 2022-17372 – Rätt att debitera konsument för två olika bredbandstjänster
Beslut: Konsumenten fick delvis rättI februari 2021 var konsumenten i kontakt med sin operatör. Hon hade vid det tillfället ett tv-paket och fast bredband via kopparnätet. Konsumenten beställde en bredbandstjänst via mobilnätet. Operatören debiterade sedan konsumenten för båda bredbandstjänsterna samt två tv-paket vilket konsumenten märkte först i september 2022.
Parterna var inte överens om vad som sagts under samtalet. Konsumenten menade att hon bytt från en bredbandstjänst till en annan och att tv-paketet inte ändrades. Säljaren hade informerat henne om att bytet sker per automatik och att ingen uppsägning av befintligt abonnemang behövdes. Konsumenten krävde återbetalning av kostnaden för fasta bredbandet samt den ena tv-tjänsten.
Operatören menade att konsumenten hade beställt en bredbandstjänst och ett tv-paket i februari 2021. Eftersom hon redan hade ett tv-paket hade hon felaktigt betalat för det andra och operatören medgav därför att återbetala den kostnaden. Operatören medgav dock inte att återbetala kostnaden för det fasta bredbandet. Tjänsten som konsumenten beställde i februari 2021 var en mobil bredbandstjänst och konsumenten kunde använda båda bredbanden. Därför hade konsumenten inte betalat för samma bredbandstjänst utan för två olika tekniska lösningar. Operatören uppgav att ingen uppsägning av det fasta bredbandet hade skett förrän i september 2022 och att uppsägning av tjänsten inte sker automatiskt. Operatören ansåg även att konsumenten borde uppmärksammat att hon betalade för två olika tjänster.
Enligt ARN var det utrett att konsumenten beställt den mobila bredbandstjänsten. Inget underlag hade inkommit till nämnden som visade att den fasta bredbandstjänsten sagts upp. Konsumenten hade därför inte bevisat att hon sagt upp tjänsten förrän i september 2022 och hon hade därmed inte rätt till återbetalning för den kostnaden.