ARN 2022-10555 – Enbart länk till webbplats är inte tillräcklig information
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument hade tecknat ett avtal om en bredbandstjänst 100/10 Mbit. Konsumenten upptäckte något år senare att hen hade betalat 70 kronor mer i månaden än vad som ursprungligen hade avtalats. Konsumenten krävde återbetalning av månadskostnaden för de 19 månader som hen betalat det högre priset. Operatören menade att konsumenten hade fått information om prisökningen en månad i förväg genom att de hade angett en länk till en hemsida med information på en faktura om kommande abonnemangsändringar.
Operatören ansåg att konsumenten hade fått information om abonnemangsförändringarna om att tjänsten 100/10 Mbit skulle tas bort och att detta innebar en flytt till den närmaste hastigheten om 100/100 Mbit och att priset därmed också höjdes. Vidare menade operatören att konsumenten hade fått information om sin rätt att frånträda avtalet om hen inte ville fortsätta, men genom att betala fakturan så hade konsumenten godkänt den nya tjänsten till det nya priset.
ARN konstaterade att det inte tillräckligt tydligt framgick av den faktura som konsumenten hade fått varför priset hade ändrats när det endast fanns en länk till webben där man kunde läsa mer om abonnemangsförändringarna. ARN anmärkte även på att ändringen av tjänsten inte var tillräckligt tydligt informerad när den avtalade tjänsten varit angiven som ”100/10 Mbit” men på fakturan med ändringen endast angivits som ”100 Mbit”. ARN ansåg därför att det inte hade framgått att inte endast priset hade ändrats, utan även tjänsten. ARN kom därför fram till att operatören inte haft rätt att ändra priset på det sätt som skett och rekommenderade operatören att återbetala den, efter ändringen, högre månadskostnaden till konsumenten.