Domar och beslut

ARN 2022-00160 – Ingen rätt att häva när leverantören avhjälpt fel

Beslut:  Konsumenten fick delvis rätt

En konsument beställde fiberanslutning i maj 2018 men installationen dröjde. I maj 2021 skickade leverantören ett tilläggsavtal med ett nytt erbjudande där installation garanterades inom sex månader. Konsumenten accepterade detta. Fiberanslutningen driftsattes i september 2021 men konsumentens internet fungerade inte. Konsumenten felanmälde till fiberleverantören vid flera tillfällen. I februari 2022 konstaterade en tekniker bland annat att det fanns brutna kablar. Felen åtgärdades fem månader efter driftsättning och konsumenten fick då fungerande internet.

Konsumenten begärde bland annat att få häva avtalet. Enligt avtalsvillkoren hade denne rätt att häva avtalet om fiberinstallationen inte var färdig inom sex månader. Konsumenten krävde även skadestånd med 1 562 kronor, vilket motsvarar 390 kronor per månad under tiden som konsumenten inte kunnat använda tjänsten på grund av de tekniska problemen.

Leverantören motsatte sig kravet och menade att de hade fakturerat enligt avtal.

Nämnden konstaterade att det var utrett att fibertjänsten inte fungerat under en period. Eftersom felet har avhjälpts, har konsumenten inte rätt att häva avtalet. Konsumenten har inte heller rätt till ersättning med 1 562 kronor eftersom konsumenten inte bevisat att det medfört kostnader att inte kunna använda tjänsten. Nämnden bedömde dock att leverantören inte fakturerat enligt avtal och rekommenderade därmed att leverantören krediterar ett visst belopp.

Senast uppdaterad: