ARN 2021-09777 – Rätt att begränsa hastigheten vid extremanvändning av bredbandstjänsten
Beslut: Konsumenten fick inte rättDen 9 oktober 2020 beställde konsumenten fast bredband via mobilnätet för 499 kronor i månaden med 24 månaders bindningstid av operatören. Den 21 december upptäckte konsumenten att operatören begränsat hastigheten på bredbandet och felanmälde detta till operatören samma dag. Operatören höjde då gränsen för den maximala hastigheten från 1 TB till 1,6 TB. Konsumenten hänvisade till avtalet och menade att någon begränsning av hastigheten inte framgick av avtalsvillkoren. Konsumenten krävde därför att operatören skulle ta bort denna hastighetsbegränsning.
Operatören hänvisade till de allmänna villkoren i avtalet och menade att konsumentens användning av tjänsten avvikit från vad som är att betrakta som ”normalt användande” genom att en extrem mängd surf förbrukats. Det framgick vidare inte av avtalet att surfen kunde förväntas vara helt obegränsad.
ARN poängterade att konsumenten måste kunna visa att tjänsten varit felaktig. Av den ingivna utredningen, bland annat avtalsvillkoren, framgick det att operatören hade rätt att begränsa datamängden under vissa förutsättningar. Nämnden ansåg mot bakgrund av villkoren att konsumenten inte visat att det förelegat ett fel i tjänsten. Konsumentens krav avslogs därför.