ARN 2021-00083 – Retroaktiv nätavgift
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument flyttade 2012 från sin bostad till en annan adress och därmed till ett annat nät. Konsumenten flyttade med sig sin bredbandstjänst och operatören fortsatte att debitera denne som vanligt för tjänsten. På sin tidigare adress betalade hen ingen nätavgift och eftersom konsumenten inte blev fakturerad för någon sådan till en början hade hen ingen anledning att tro att hen skulle behöva betala för detta. Nätägaren skickade sedan ut en retroaktiv faktura för perioden 2017-12-01 till 2020-11-30 på sammanlagt 6 444 kronor i nätavgift. Konsumenten ville inte betala detta.
Nätägaren menade att konsumenten använt tjänsten under hela den aktuella perioden och hade därmed fakturerats för faktiskt nyttjande. På grund av preskriptionsfristen för konsumentfordringar om tre år kunde nätägaren dock inte kräva konsumenten på betalning från 2012. Nätägaren hänvisade även till operatörens villkor, i vilka det framgick att kunden hade ett ansvar för att dennes sida av uppkopplingen fungerade.
ARN konstaterade att nätägaren inte presenterat något avtal i ärendet till stöd för att denne skulle ha rätt att kräva konsumenten på nätavgiften. Utöver detta hade varken operatören eller nätägare tidigare fakturerat denne för nätavgiften och konsumenten kunde därmed inte anses ha behövt förstå att hen efter flytten skulle behöva betala nätavgift. Vad som framgick av operatörens allmänna villkor eller det faktum att konsumenten faktiskt nyttjat tjänsten kunde inte anses påverka nämndens bedömning och nätägaren rekommenderades att dra tillbaka sitt krav mot konsumenten.