Domar och beslut

ARN 2020-08614 – Rätt till prisavdrag när information om kostnad uteblir innan arbete påbörjas

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten kontaktade leverantören för lagning av fiberkabel för bredband som hen själv hade råkat såga av. Något kostnadsförslag eller information om schablonavgift gavs inte innan arbetet påbörjades. När fakturan kom var den på 8595 kronor. Konsumenten menade att om hen hade vetat hur dyrt det var hade hen anlitat någon annan, men erbjöd sig dock att betala hälften.

ARN konstaterade att enligt konsumenttjänstlagen ska en näringsidkare med tillbörlig omsorg tillvarata konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som behövs och är möjligt. Om näringsidkaren brister i detta avseende föreligger fel enligt konsumenttjänstlagen och det är konsumenten som ska visa att det förhåller sig på detta sätt.

ARN ansåg att det var ostridigt att leverantören informerat om att en avgift skulle tas ut för arbetet, men att någon prisnivå inte angetts. Eftersom det inte var fråga om en obetydlig avgift och därmed av stor betydelse för en konsument att kunna råda över när kostnaden för åtgärden uppkommer, ansåg nämnden att bolaget borde ha informerat om priset innan arbetet påbörjades. Dessutom har det enligt företaget handlat om en schablonavgift, det har alltså inte varit svårt att lämna ett klart besked.

Sammantaget ansåg ARN att företaget inte tagit tillvara konsumentens intressen med tillbörlig omsorg. Därmed föreligger ett fel i lagens mening som företaget är ansvarigt för. Eftersom företaget inte invände mot prisavdraget fick konsumenten rätt till det hen begärt.

Senast uppdaterad: