Domar och beslut

ARN 2020-01684 – Ingen rätt att ångra köp som gjorts i galleria

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument och hennes man ingick avtal i ett köpcentrum. Försäljningsplatsen var ett litet bås. Konsumenten menade att abonnemangen fungerat dåligt och ville åberopa förlängd ångerrätt för köpet. Konsumenten ansåg att det skulle omfattas av reglerna om ångerrätt eftersom säljaren inte hade någon butik.

Operatören motsatte sig kravet och menade att köpet genomförts via en av deras återförsäljare som har en fast butik i det aktuella köpcentret sedan nio år tillbaka.

ARN anförde att en affärslokal är ett fast eller rörligt affärsställe där näringsidkaren varaktigt eller vanligen driver verksamhet. Ett avtal utanför affärslokaler äger rum till exempel då näringsidkaren och konsumenten samtidigt är närvarande på någon annan plats än i näringsidkarens affärslokal eller efter det att konsumenten lämnat ett anbud på en sådan plats.

ARN ansåg att företagets mening, att avtalet ingåtts i en fast och etablerad butik, fick stöd av den bild på butiken som åberopats i ärendet. Även om butiken inte hade fyra väggar och ett tak var den att se som ett fast affärsställe där näringsidkaren vanligen och varaktigt driver verksamhet. Eftersom det därmed var att se som ett vanligt köp i butik fanns det ingen ångerrätt enligt lag. ARN ansåg vidare att konsumenten inte visat att det varit något fel i tjänsten.

Senast uppdaterad: