ARN 2019-19828 – Rätt att frånträda när leverantören menade att tredje part försenat projektet
Beslut: Konsumenten fick rättKonsumenten beställde fiberanslutning till sin fastighet. När 24 månader gått ville konsumenten frånträda avtalet med hänvisning till att denne enligt avtalet hade rätt att säga upp det om installation inte skett inom dessa 24 månader. Konsumenten begärde att leverantören skulle hämta sin utrustning och även ersätta de 6 900 kronor som konsumenten hade betalat i samband med monteringen.
Fiberleverantören motsatte sig kravet och hänvisade till att det var en tredje part som bromsat projektet. Eftersom det inte var leverantören som försenat projektet togs en avbrottsavgift på 75 procent av det totala beloppet ut för den som ville frångå avtalet.
ARN konstaterade inledningsvis att dröjsmål på näringsidkarens sida enligt konsumenttjänstlagen föreligger om uppdraget, utan att det beror på något förhållande på konsumentens sida, inte har avslutats inom den tid som avtalats.
Enligt de avtalsvillkor som gällde för konsumentens beställning hade fiberleverantören åtagit sig att leverera fiberanslutning senast 24 månader från mottagen beställning. Av ärendet framgick att leverantören inte levererat inom denna tid. Leverantören hade därmed varit i dröjsmål med leveransen. ARN noterade i sammanhanget att parternas avtal om leveranstid inte innehöll något undantag för det fall att fiberutbyggnaden stött på hinder som leverantören inte haft möjlighet att påverka. Konsumenten hade därför haft rätt att frånträda avtalet i enlighet med de allmänna villkoren. Konsumenten hade betalat 6 900 kronor i samband med monteringen. Av de allmänna villkoren följde att en konsument som frånträdde avtalet på grund av att leverans inte skett inom 24 månader hade rätt att få detta belopp återbetalat. ARN ansåg därför att konsumenten hade rätt att frånträda avtalet utan kostnad och att leverantören skulle rekommenderas att återbetala vad konsumenten redan betalat.