ARN 2019-16964 – Rätt till ersättning vid 24 månaders leveransförsening
Beslut: Konsumenten fick delvis rättEn konsument beställde leverans av fiber som färdigställdes 48 månader efter beställningen. Konsumenten blev även fakturerad ett för högt belopp. Konsumenten yrkade att få tillbaka detta belopp och ville även ha ersättning för förlorad arbetsinkomst på grund av möten med tekniker m m. Dessutom begärde konsumenten ersättning för mobilt bredband som denne tvingats använda istället under perioden. Konsumenten ville ha ersättning med sammanlagt 19000 kronor samt fritt bredband i tolv månader.
Leverantören motsatte sig kravet och hänvisade till villkoren och då särskilt till hinder som skäligen inte kunde ha förutsetts av bolaget. Orsaken var bland annat avsaknad av markavtal och entreprenörer som behövde ersättas under aktuell period. Leverantören ansåg sig alltså inte vara ansvarig för dröjsmålet och det belopp som konsumenten skulle betala hade grund i aktuella skattereduktionsregler. Leverantören anförde vidare att de inte var ansvariga för indirekta skador såsom förlorad arbetsinkomst. Leverantören erbjöd dock ersättning med 3600 kronor för konsumentens utlägg för mobilt bredband under 24 månader.
ARN konstaterade att leverantören var i dröjsmål eftersom fiberinstallationen inte var färdig inom utlovade 24 månader. Nämnden menade vidare att skälen för förseningen legat innanför leverantörens kontroll varför konsumenten hade rätt till ersättning i enlighet med konsumenttjänstlagens regler. ARN ansåg att konsumenten hade rätt till ersättning för de merkostnader som det mobila bredbandet inneburit med det belopp leverantören erbjudit. Det belopp konsumenten skulle betala var korrekt enligt ändrade regler för ROT-avdrag. Konsumenten hade inte bevisat någon förlorad arbetsinkomst varför detta yrkande avslogs, även rätten till fritt bredband.