Domar och beslut

ARN 2019-13625 – Rätt att frånträda efter 24 månader i enlighet med villkoren

Beslut:  Konsumenten fick rätt  

Konsumenten beställde fiberanslutning i juli 2017 och leverantören lovade att anslutningen skulle göras inom sex månader. Konsumenten flyttade från huset, men expartnern bodde kvar. Sommaren 2019 hörde företaget av sig och uppgav att de skulle installera fiberboxen och en underentreprenör kom förbi och diskuterade den bästa platsen för installationen. Underentreprenören skulle återkomma men gjorde inte det. Konsumenten skickade in en avbeställning men leverantören hänvisade till att det skulle kosta 25 400 kronor att bryta avtalet.

Fiberleverantören menade att man försökt boka tid för installation flera gånger. Tyvärr hade företaget blivit nekat alla gånger vilket inneburit att projektet blivit försenat. Fiberleverantören menade att man upphandlat entreprenör och att kabeln var utanför tomten, avlämnad och redo för koppling mot huset. Leverantören hänvisade till att man nekats installation och att hela projektet snart var klart i området. Leverantören menade att arbetet var fördröjt av tredje part och att det inte fanns rätt att häva efter 24 månader.

ARN noterade att konsumenten enligt de allmänna villkoren hade rätt att frånträda avtalet om driftsättning inte skett inom 24 månader efter avtalets ingående om skriftligt meddelande lämnades eller sändes till fiberleverantören. Av utredningen framgick att driftsättning inte hade gjorts inom tidsfristen och att konsumenten skriftligen meddelat leverantören att hen ville frånträda avtalet. Leverantören hade inte heller visat att företaget nekats tillträde till fastigheten av konsumenten eller expartnern, när konsumenten motsatt sig detta påstående. Fiberleverantören skulle därför rekommenderas att låta konsumenten kostnadsfritt få frånträda avtalet.

Senast uppdaterad: