Domar och beslut

ARN 2019-13443 – Konsumenten fick betala för datatrafik via satellit

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten åkte båt från Sverige till Polen och fick ett sms om att hen var ansluten via satellit och att samtal, data, sms och mms därför blev dyrare än vanlig taxa inom Sverige. Konsumenten menade att telefonen inte användes förrän i Polen, men fick ändå en faktura där det ingick en kostnad på 521 kronor för surf via en satellitmottagare. Utöver att telefonen inte använts hänvisade konsumenten bland annat till att denne inte hade fått någon prislista eller ingått något avtal med detta satellitnät.

Operatören menade bland annat att en mobiltelefon alltid söker efter den bästa uppkopplingen. När täckningen till närmaste mast tappades kopplades mobiltelefonen upp sig på en satellitmottagare. Operatören nämnde också att det finns applikationer och bakomliggande system i en mobiltelefon som kräver uppkoppling via datatrafik för att de ska fungera. Vid uppkopplingen mot satellit skickades ett sms med information till konsumenten. Att ta fram rådande taxa för det specifika nätet låg inte på operatörens ansvar utan på konsumenten, enligt operatören. I sms:et fanns en länk för information avseende detta. Vid tillfället var prissättningen 175 kronor per MB.

ARN menade att det ankom på konsumenten att visa att det förekommit ett fel i tjänsten som berättigade till nedsättning av fakturan. I de allmänna villkoren framgick att denna typ av kostnad ankom på konsumenten att själv informera sig om. Konsumenten hade vidare informerats via sms om att uppkoppling mot satellit skulle ske. Enligt nämndens bedömning hade konsumenten inte visat att det förekommit något fel i tjänsten.

Senast uppdaterad: