Domar och beslut

ARN 2019-02528 – Konsumenten bär ansvaret för att ta reda på om det finns en kollektiv gruppanslutning i bostaden

Konsumenten ingick ett avtal om tv-abonnemang med ett omfattade utbud i mars 2012. På grund av ett medfött funktionshinder hade konsumenten en god man. Den gode mannen fick vetskap om avtalet och sade upp det i maj 2012 då utbudet överskred konsumentens behov. I samband med detta tecknades ett nytt abonnemang omfattande ett basutbud med färre kanaler. Den 2 juli 2018 sade operatören upp avtalet på grund av en sen inbetalning. Konsumenten fick besked av ordföranden i den bostadsrättsförening som hon bodde i att basutbudet hos operatören hade ingått i avgiften som konsumenten betalat till föreningen sedan hon flyttade in….

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten ingick ett avtal om tv-abonnemang med ett omfattade utbud i mars 2012. På grund av ett medfött funktionshinder hade konsumenten en god man. Den gode mannen fick vetskap om avtalet och sade upp det i maj 2012 då utbudet överskred konsumentens behov. I samband med detta tecknades ett nytt abonnemang omfattande ett basutbud med färre kanaler. Den 2 juli 2018 sade operatören upp avtalet på grund av en sen inbetalning. Konsumenten fick besked av ordföranden i den bostadsrättsförening som hon bodde i att basutbudet hos operatören hade ingått i avgiften som konsumenten betalat till föreningen sedan hon flyttade in. Hon hade inte blivit informerad om att det fanns en kollektiv anslutning i samband med att hon ingick avtal med operatören. Inte heller konsumentens gode man hade informerats om detta när denne ändrade abonnemanget till ett basutbud.

Operatören framförde att abonnemanget som konsumenten hade tecknat omfattade ett mycket större utbud än det som ingick i den kollektiva anslutningen samt en Tivo-box. När konsumentens gode man ringde för att ändra avtalet tog operatören bort konsumentens bindningstid som en goodwill-lösning samt erbjöd konsumenten ett mindre abonnemang. Operatören gick även konsumenten till mötes avseende önskemålet om att återlämna Tivo-boxen och ersätta denna lösning med kort och modul.

ARN konstaterade att konsumenten hade haft rätt att ingå ett separat avtal med operatören trots den kollektiva anslutningen genom bostadsrättsföreningen. Nämnden ansåg inte att operatören hade någon skyldighet att informera konsumenten om avtalet med bostadsrättsföreningen. Konsumentens krav avslogs därför i sin helhet.

Senast uppdaterad: