Domar och beslut

ARN 2018-15121 – Prishöjning tilläts ej – men bindningstid inget hinder i sig

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten beställde i juli 2018 ett bredbandsabonnemang för 169 kronor per månad med tolv månaders bindningstid. Några månader senare aviserade operatören en prishöjning till 269 kronor per månad. Som skäl angav operatören att stadsnätet höjt avgifterna för operatören. Konsumenten menade dock att det senaste avtalet mellan operatören och stadsnätet hade tecknats redan i maj. Då konsumenten ingick avtalet hade operatören därför haft full kännedom om eventuella ändrade kostnader.

Operatören hänvisade till att de allmänna villkoren gav operatören rätt att höja priset om kostnaden höjs för bolaget. Stadsnätets prishöjning hade skett i maj, men operatören hade ökat priset först i december. Operatören hade meddelat konsumenten att denne hade rätt att häva avtalet i och med villkorsändringen.

ARN konstaterade att det framgick av villkoren, som konsumenten måste ha godkänt vid beställningen, att operatören har rätt att höja priserna under bindningstiden om operatörens kostnad för att distribuera tjänsterna ökar till följd av ändringar av bland annat ändrade avgifter till underleverantörer eller annan omständighet som medför att bolagets kostnad för att tillhandahålla tjänsten ökar.

ARN menade vidare att operatörens ökade kostnad till stadsnätet fick anses vara en sådan kostnad som i och för sig kan ge bolaget rätt att höja priset. Det hade dock framkommit att avtalet mellan operatören och stadsnätet träffats redan i maj 2018 och kostnadsökningen var känd för operatören när avtalet med konsumenten träffades.

Det aktuella avtalsvillkoret kunde enligt nämndens bedömning inte förstås på annat sätt än att det avsåg kostnadsökningar för bolaget som tillkommit efter avtalets ingående. I annat fall skulle villkoret ge operatören obegränsad rätt att höja priserna med hänvisning till gamla kostnadsökningar. Eftersom någon kostnadsökning inte skett efter avtalets ingående hade operatören saknat rätt att göra den aktuella prishöjningen. Detta innebar att operatören under bindningstiden var skyldig att leverera den avtalade tjänsten till ett pris på 169 kronor per månad. Operatören skulle betala tillbaka vad konsumenten eventuellt betalat för mycket.

Senast uppdaterad: