Domar och beslut

ARN 2018-14690 – Operatören hade inte gett tillräcklig information om kostnad för teknikerbesök

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument beställde teknikerbesök vid felanmälan av bredbands/tv-tjänst. I samband med detta bifogade operatören en skärmdump där det stod att teknikern hade informerat konsumenten om eventuell debitering men enligt konsumenten bevisade denna skärmdump ingenting. Enligt konsumenten hade denne inte heller fått någon information om eventuell debitering vid anmälningstillfället.

Operatören menade att konsumenten, i samband med att teknikern bokades in, fick information om att en debitering skulle tillkomma om felet låg i konsumentens utrustning. Detta framgår också av de allmänna villkor som konsumenten accepterade när denne blev kund hos operatören.

ARN menade att parterna inte var överens om det hade avtalats om en kostnad för servicebesöket eller inte. I detta fall påstod operatören att bolaget, i samband med att teknikern bokades in, hade informerat konsumenten om att en kostnad kunde tillkomma. Operatören menade också att det står om detta i de allmänna villkoren som konsumenten accepterade när denne blev kund. Konsumenten menade dock att denne inte fått någon information om eventuell kostnad för besöket när anmälan gjordes.

I detta fall var det därför motstridiga uppgifter om en eventuell kostnad för servicebesöket. ARN menade att det då är operatören som måste bevisa kostnaden eftersom bolaget påstått att de har informerat konsumenten om denna kostnad vid bokningen av besöket.

ARN kom fram till att konsumenten inte hade fått tillräcklig information om en eventuell kostnad för servicebesöket och att operatören inte lyckats visa att bolaget informerat om att en debitering kunde tillkomma. Operatören rekommenderades därför att kreditera kostnaden på 950 kronor.

Senast uppdaterad: