Domar och beslut

ARN 2018-13912 – Operatören lämnat tillräcklig prisinformation då konsumenten surfat i utlandet

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

I samband med en utlandsresa till Schweiz blev en konsument debiterad 31 772 kronor för datatrafik i utlandet. Operatören hade lagt in en spärr som gjorde att konsumenten inte skulle kunna få en högre kostnad än 550 kronor för användning av datatrafik i utlandet. Denna spärr kunde tas bort om konsumenten skickade ett sms till operatören och nollställde spärren, alternativt tog bort spärren helt för innevarande kalendermånad. Konsumenten menade att hon inte hade skickat något sms till operatören om att ta bort spärren. Däremot hade hon skickat ett sms med en beställning av utökad surf inom EU/EES.

Operatören menade att konsumenten befunnit sig utanför EU vid uppkopplingstillfället och därför debiterats för datatrafik enligt gällande prislista på operatörens hemsida. Det utökade surfpaketet som konsumenten beställt vid samma tillfälle var därför inte heller möjligt att använda. Då konsumenten åkte in i landet erhöll hon ett sms med information om aktuella priser för datatrafik. När spärren om 550 kronor sedan överskridits fick hon ett nytt sms om att gränsen var nådd. Operatören menade att konsumenten sedan skickat ett sms med en begäran om att ta bort spärren.

ARN konstaterade att operatörer har en generell informationsskyldighet om riskerna med förhöjda kostnader vid uppkoppling i utlandet. Denna skyldighet måste uppfyllas för att konsumenten ska vara betalningsskyldig och den som tillhandahåller en tjänst har bevisbördan för att sådan information har lämnats. ARN kom fram till att operatören uppfyllt sin informationsskyldighet gentemot konsumenten samt att konsumenten vid det aktuella tillfället hävt spärren och således fick anses betalningsskyldig för hela beloppet. Mot denna bakgrund avslog ARN konsumentens begäran om återbetalning och betalningsbefrielse.

Senast uppdaterad: