Domar och beslut

ARN 2018–13776 – Konsumenten fick häva avtal när tjänsten inte kommit igång efter två månader

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument beställde bredband men tjänsten fungerade inte vilket konsumenten påtalade vid ett par tillfällen. När tjänsten fortfarande inte fungerade efter ca sex veckor ville konsumenten häva avtalet. Operatören svarade dock inte på konsumentens meddelanden om detta. Den förre fastighetsägaren hade uppgett att det inte fanns någon pågående tjänst kopplad till fastigheten.

Operatören anförde att det, trots tidigare fastighetsägares uppgift, fanns en pågående tjänst kopplad till konsumentens fastighet varför det dröjde innan den beställda tjänsten kunde kopplas in. Efter felanmälan från konsumenten skickades en tekniker ut elva dagar senare och löste problemet och operatören erbjöd ersättning för de dagar tjänsten inte fungerat.

ARN anförde inledningsvis att konsumenttjänstlagen var analogt tillämplig i ärendet. Utredningen visade att tjänsten började fungera först två månader efter beställningen och att denna försening inte var något konsumenten kunde lastas för. På grund av detta väsentliga dröjsmål ansåg nämnden att konsumenten hade rätt att häva avtalet och biföll yrkandet.

Senast uppdaterad: