Domar och beslut

ARN 2018-13726 – Konsumenten har bevisbördan för att ett avtal ingåtts utanför affärslokal

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument tecknade ett mobilabonnemang med 24 månaders bindningstid vid en försäljningsdisk i en galleria. Konsumenten ansåg att han hade 14 dagars ångerrätt. Konsumenten tog även emot en dator som enligt hans uppfattning skulle ingå i månadskostnaden. Dagen efter att avtalet ingicks gick konsumenten tillbaka till butiken med datorn i den oöppnade förpackningen och försökte ångra avtalet. Operatören gick inte med på att låta konsumenten ångra köpet.

Operatören menade att konsumenten tecknat ett mobilabonnemang med en förhöjd månadsavgift, motsvarande en delbetalning av datorn. Avtalet tecknades via en återförsäljare i en fast butik i ett köpcenter. När konsumenten meddelade operatören att han ville ångra avtalet hänvisades han till återförsäljarens kontor, där han åter hänvisades till butiken där avtalet ingåtts. Konsumenten valde dock att inte lämna tillbaka datorn och avstod på så vis från att ångra sig.

ARN hade först att ta ställning till om lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen) var tillämplig i det aktuella fallet. Denna lag gäller, utöver alla distansavtal och avtal som träffas utanför en näringsidkares affärslokaler, även avtal som träffas i en affärslokal om konsumenten kontaktas av försäljaren på någon annan plats utanför lokalen. Med affärslokal avses fasta eller rörliga lokaler som näringsidkaren, permanent eller säsongsvis, använder för sin verksamhet. Här omfattas även t ex kiosker, varubussar och marknads- eller mässtånd. Hänsyn tas till hur regelbunden verksamheten är i lokalen. Ett försäljningsställe i en galleria, där en näringsidkare under några dagar säljer sina produkter, tolkas av nämnden som motsatsen till en affärslokal. Hänsyn bör i bedömningen även tas till om det skulle vara naturligt för konsumenten att själv söka upp lokalen för att göra ett köp i motsats till om försäljningstillfället snarare är ett överraskningsmoment för konsumenten.

ARN konstaterade att konsumenten inte lyckats visa att distansavtalslagen och ångerrätten var tillämplig. Konsumenten hade inte invänt mot operatörens påstående om att försäljningen ägt rum i en fast butik. Han hade inte heller presenterat något underlag som visade att avtalet ingåtts vid en plats som inte var en fast butik. ARN avslog därför konsumentens krav om att få ångra avtalet.

Senast uppdaterad: