Domar och beslut

ARN 2018-12370 – Abonnent som var på Rhodos fakturerades för trafik i Turkiet

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten var på Rhodos och blev fakturerad för datatrafik i Turkiet under den sista dagen på resan. Detta trots att konsumenten befunnit sig på samma hotell hela veckan och under förmiddagen den sista dagen transporterats till Rhodos flygplats. Konsumenten menade att detta föll under villkoren om fri surf inom hela EU och krävde att operatören skulle återbetala kostnaden för utlandssurf från Turkiet på 547 kronor.

Operatören hänvisade till de utredningar som gjorts och att man utifrån dessa kunnat konstatera att konsumentens mobiltelefon kopplat upp sig mot en turkisk mast. Då startade också debiteringen. Konsumenten hade fått ett välkomst-sms där denne blev informerad om att en uppkoppling skett mot det turkiska nätet. Vidare mottog konsumenten ett sms där det framgick att denne använt det maxtak för utlandssurf som fanns på abonnemanget. I fakturaspecifikationen framgick det enligt operatören att trafiken skett efter att välkomst-sms skickats till konsumenten.

ARN konstaterade att det av 4 och 9 §§ konsumenttjänstlagen framgår att en tjänst ska anses felaktig bl.a. om resultatet avviker från vad konsumenten har rätt att kräva i fråga om fackmässighet eller från vad som i övrigt får anses avtalat. Det är den som påstår att det föreligger ett fel som måste bevisa det. ARN menade att konsumenten mot operatörens uppgifter inte hade bevisat att det förelåg ett fel i tjänsten.

Senast uppdaterad: