Domar och beslut

ARN 2018-12187 – Rätt att häva avtal på grund av låg bredbandshastighet

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument ingick avtal om bredbandstjänst med hastigheten 250/100, men konsumenten ansåg att han endast haft en tiondel av denna hastighet. Han fick använda kabel de första 14 dagarna, trots att han köpt router av företaget. Han kunde därför inte testa routern innan ångerfristen gått ut och avslutade tjänsten efter tre veckor. Han har inte fått ångerblankett och begär att fakturorna annulleras.

Operatören framförde att de har gjort en teknisk utredning via stadsnätet och konstaterat att allt fungerade som det ska. Tekniker hade inte heller hittat något fel på anslutningen. Tjänsten har en månads uppsägningstid medan routern har avtal med bindningstid som operatören vill slutfakturera.

Nämnden skriver att konsumenten har bevisbördan för att det föreligger ett fel. Nämnden menar att det framgår av utredningen att routern inte klarat att leverera en rimlig bredbandshastighet. Felet är så pass allvarligt att konsumenten har rätt att häva köpet. Det som betalats in ska återbetalas.

Senast uppdaterad: