ARN 2018-10128 – Muntlig uppsägning via telefon kunde inte bevisas
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument ringde sin operatör och sa upp ett avtal den 6 november 2017. Konsumenten hade namn på den han talat med och klockslag. Sju månader senare upptäckte konsumenten att operatören fortsatt att debitera honom via autogiro. Konsumenten ville ha tillbaka samtliga abonnemangsavgifter han betalat efter tiden för uppsägningen.
Operatören motsatte sig konsumentens krav och menade att det inte fanns några uppgifter om att han sagt upp avtalet vid det påstådda tillfället. Enligt operatören skickades som rutin en bekräftelse ut på mottagna uppsägningar men någon sådan hade konsumenten inte presenterat.
ARN ansåg att den bevisning konsumenten lagt fram i ärendet, en samtalslista över uppringda nummer samt en vittnesattest från en person som varit närvarande när konsumenten ringde, inte var tillräckligt för att styrka att abonnemanget sagts upp. Eftersom det är konsumenten som måste kunna visa att en uppsägning gjorts avslogs kravet på återbetalning.