ARN 2018-05543 – Rätt till ersättning för abonnemangskostnader för en tjänst som inte kunnat nyttjas när operatören varit försumlig i samband med flytt
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument flyttade från en villa till ett äldreboende i juli 2017. Konsumenten gjorde en flyttanmälan för abonnemanget men flytten genomfördes inte. Enligt konsumenten berodde detta på bristande kompetens hos fältpersonalen. Som bevisning i ARN hade bland annat åberopats ett intyg att äldreboendet var bemannat dygnet runt. Konsumenten menar att hon flera gånger under hösten påmint om flytten. Konsumenten ville inte betala för en tjänst som aldrig utförts och begärde återbetalning för de månader som hon varit utan tjänsten, totalt 710 kronor.
Operatören menade att en order lagts till företaget som tillhandahåller tjänster via kopparnätet. Teknikern hade dock återkopplat att ordern backats eftersom ingen svarat på det mobilnummer som angetts som kontaktnummer. Inte heller hade den låsta porten öppnats när teknikern varit på plats. Operatören menade att eftersom tjänsten hade bindningstid samt då teknikern inte kunnat komma in hade företaget inte gjort något fel.
ARN konstaterade att konsumenten genom utredningen i ärendet visat att operatören varit försumlig vid försök att utföra den beställda tjänsten. Den uteblivna flytten hade lett till ekonomisk skada till konsumenten som fått betala för ett abonnemang som inte fungerat och hon ansågs därför ha rätt till återbetalning.