ARN 2018-04121 – Play-tjänst fungerade inte på surfplatta
Beslut: Konsumenten fick inte rättKonsumenten beställde ett tv-abonnemang i juli 2015 och köpte också en surfplatta hos en annan leverantör för att använda till play-tjänsten. Efter en uppdatering av tjänsten i november 2017 slutade dock tjänsten att fungera på surfplattan. Inför köpet hade konsumenten frågat kundtjänsten och fått till svar att alla surfplattor med Android och Apples IOS skulle fungera. Konsumenten begärde i ARN att operatören antingen skulle ordna så att tjänsten fungerade på plattan eller förse konsumenten med en produkt som kunde användas till det enda syfte den var avsedd för.
Operatören menade att man inte var ansvarig för funktionaliteten av en tredje parts hårdvara eller för kompatibiliteten av sådan hårdvara med företagets tjänster. Man hade aldrig rekommenderat konsumenten att införskaffa just den surfplattan eller garanterat att applikationen skulle stödja surfplattan i all evighet.
Operatören menade vidare att tillgången till appen var ett kostnadsfritt komplement till företagets digitala tv-abonnemang. Den surfplatta som konsumenten köpt hade slutat att stödja applikationen, eftersom den inte upprätthöll de säkerhetskrav som krävdes för visning av krypterade kanaler i appen. Operatören menade att man hade en skyldighet gentemot programbolagen att upprätthålla vissa säkerhetskrav.
ARN konstaterade att det inte hade framkommit att surfplattan köpts från operatören i fråga. Av utredningen kunde det inte heller konstateras att operatören skulle ha utfäst att konsumentens surfplatta skulle kunna användas till tjänsterna som operatören tillhandahöll, särskilt inte under en obestämd tid. Inte heller i övrigt hade det framkommit något som medförde att konsumenten kunde sägas ha rätt till sin begäran.