Domar och beslut

ARN 2018-03975 – Ingen rätt att häva avtalet utan kostnad innan avtalstiden gått ut

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten begärde att få ångra sitt avtal om installation av fiber alternativt häva på grund av betydande leveransförsening.

Konsumenten hade fått en beställningsbekräftelse den 25 januari 2017 och ångrade sitt köp först den 7 mars 2018, över ett år efter beställningen. Eftersom ångerrätten går förlorad efter ett år tog ARN inte ställning till om distansavtalslagen gäller för parternas avtal eller inte.

Vad gäller frågan om leveransförsening hävdade leverantören att man senast den 13 december 2017 meddelat att byggnationen skulle påbörjas under 2018. Konsumenten menade att han fått flera olika besked om byggbeslut vid olika datum där det senast i mejl från den 31 maj 2018 framgick att ingen utbyggnad var planerad i området förrän 2019. Konsumenten ansåg att det rörde sig om en betydande leveransförsening och ville häva avtalet. Leverantören menade att det inte funnits någon utfästelse om när fiberinstallationen ska vara slutförd utan bara en klausul om att annullering (avbeställning) kan göras utan kostnad om fastighetsägaren inte erhållit någon fiberanslutning inom 24 månader från mottagen beställning och att det därför inte föreligger någon försening.

ARN hänvisade till konsumenttjänstlagen enligt vilken dröjsmål på näringsidkarens sida föreligger om denne inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande eller utförande av tjänsten. Av avtalet följde att konsumenten har rätt att annullera beställningen utan kostnad om han inte erhållit en fiberanslutning inom 24 månader från mottagen beställning. Eftersom beställningen gjordes den 25 januari 2017 ansåg nämnden att något dröjsmål ännu inte inträffat och att det därför inte förelåg någon grund för hävning eller avbeställning utan avtalad avbeställningsavgift på 6900 kronor.

Senast uppdaterad: