ARN 2018-03330 – Operatören hade inte rätt till startavgift och månadsavgift vid utövande av ånger
Beslut: Konsumenten fick rättEn konsument tecknade ett avtal om bredband den 23 februari 2018. När konsumenten provade tjänsten visade det sig att den inte fungerade. Konsumenten felanmälde men eftersom felet inte rättades till valde konsumenten att ångra sig den 6 mars 2018.
Operatören menade att eftersom tjänsten är aktiv kan den inte ångras utan avgifter vilket framgick av de allmänna villkoren. Operatören ville därför ha betalt för en månad samt faktura- och påminnelseavgift samt dröjsmålsränta. Utöver detta ville operatören även ha betalt för en startavgift enligt de allmänna villkoren.
ARN konstaterade att konsumenten ångrat sig inom ångerfristen. I vissa fall kan en konsument som ångrar sig få betala en proportionell andel av det avtalade priset för en tjänst som delvis utförts innan konsumenten ångrar sig. I aktuellt fall hade dock tjänsten inte fungerat och nämnden ansåg därför att operatören inte hade rätt till någon del av månadsavgiften. Vidare menade ARN att distansavtalslagen är tvingande till konsumentens fördel och att en konsument inte kan krävas på ytterligare avgifter än vad som framgår av lag. Operatörens villkor om rätt att ta ut en startavgift var därför utan verkan då en sådan avgift inte har stöd i lagen.