ARN 2018-02815 – Ingen ersättning för merkostnader för mobilt bredband vid avbrott på fast bredband
Beslut: Konsumenten fick inte rättI slutet av november slutade konsumentens bredbands- och tv-tjänst att fungera. Företaget skickade en tekniker som inte avhjälpte felet. Besked gavs att felet låg i nätet men inte heller den nätägande fiberleverantören reparerade felet omgående utan först den 22 januari fungerade konsumentens tjänster igen.
Konsumenten menade att han som nödlösning dela sitt mobila bredbandsabonnemang på 50 GB med hushållet. När detta tog slut, och eftersom inget tydde på att internet skulle komma tillbaka inom en överskådlig framtid, kände sig konsumenten tvungen att skaffa ett tillfälligt internetabonnemang med obegränsad surf tills felet blev åtgärdat. Konsumenten menade att denna extra kostnad var en direkt följd av att hans fasta tjänster inte fungerat. Konsumenten begärde ersättning dels med prisavdrag från operatören för de tjänster som inte fungerat, dels ett skadestånd på de merkostnader på 901 kronor som han fått på grund av felet.
Operatören motsatte sig kraven och menade att konsumenten kontaktat dem först i april gällande problemen med nätverket. Eftersom konsumenten vid det tillfället inte kopplat ur den trådlösa uppkopplingen, vilket operatören behövde för att felsöka, kunde en felanmälan registreras först i november. Den nätägande fiberleverantören hade då gjort bedömningen att en tekniker behövdes skickas ut men eftersom företaget inte fått ett korrekt kontaktnummer till konsumenten förrän den 26 december fördröjdes ärendet på grund av högtider.
Operatören menade att konsumenten erhållit ett prisavdrag för perioden från det att felet anmäldes i november till dess att det avhjälpts i januari och att ytterligare ersättning inte kan utgå enligt de allmänna villkor som konsumenten godkänt vid beställningen.
ARN ansåg att det framgick av villkoren under vilka förhållanden en konsument kan begära ersättning när tjänsten inte varit tillgänglig och obrukbar och att dessa villkor inte var oskäliga. Konsumenten hade därför inte rätt till ersättning för merkostnader denne orsakats som en följd av avbrottet utöver prisavdrag.