ARN 2018-01398 – Oskäligt lång bindningstid för telefoniabonnemang
Beslut: Konsumenten fick delvis rättKonsumentens fru blev uppringd den 24 november 2014 av operatören och tecknade ett företagsabonnemang för telefoni på 36 månader. Konsumenten och hans fru hade då inget företag. Den 2 november 2016 blir konsumenten uppringd av operatören och de vill ändra avtalet till ett privatabonnemang. Konsumenten går med på detta. I samtalet hävdar operatören att de kommit överens om en förlängning av avtalet vilket konsumenten inte accepterat. Resultatet blir enligt operatören att avtalet då gäller 38 månader framåt. Konsumenten vill ogiltigförklara eller ångra avtalet.
Operatören motsätter sig kravet på hävning men medger att förkorta avtalstiden med 14 månader. Avtalstiden på konsumentavtalet är 24 månader och tillsammans med den återstående bindningstiden på 14 månader uppgick den totala bindningstiden till 38 månader. Avtalet är korrekt men operatören kan medge att justera bindningstiden till 24 månader från dagen för abonnemangsändringen.
ARN konstaterar att det framgår av utredningen att avtalet som konsumenten tecknade med operatören i november 2016 är en förlängning av det tidigare företagsavtalet med 24 månader och att avtalet omvandlats till ett privatavtal. Avtalet är bindande. Ett telefoniavtal för konsumenter får inte ha en bindningstid som överstiger 24 månader. Då operatören medgett att stryka den kvarvarande bindningstiden för det tidigare abonnemanget på 14 månader överstiger den totala bindningstiden inte dessa 24 månader. Operatören rekommenderas att förkorta bindningstiden i enlighet med operatörens erbjudande men konsumentens begäran om hävning avslås.