Domar och beslut

ARN 2018-00760 – Betalning av slutfaktura innebär inte att ångerrätten avtalas bort  

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument blev uppringd av en telefonförsäljare i september 2017 och blev, enligt konsumenten, pålurad ett företagsabonnemang. Konsumenten ansåg sig inte vara företagare utan konsument och menade att hen inte fick någon information om ångerrätten. Konsumenten kontaktade operatören i december 2017 för att avsluta avtalet och i januari 2018 åberopades förlängd ångerrätt. Konsumenten menade att fakturorna till operatören betalats för att undvika inkasso och begärde återbetalning av 12 003,75 kronor.

Operatören menade att konsumenten varit kund sedan januari 2017 och att en överenskommelse gjorts med konsumenten om att stänga ner abonnemanget december 2017 i utbyte mot att konsumenten betalade slutfakturan för återstående avtalstid.

ARN konstaterade inledningsvis att konsumenten agerat som konsument och att distansavtalslagen var tillämplig i ärendet. ARN menade att operatören inte lämnat information om ångerrätten på det sätt som lagen kräver och att ångerfristen därför inte börjat löpa. Eftersom konsumenten ångrat sig inom ett år hade hen haft rätt att ångra avtalet.

ARN menade vidare att eftersom distansavtalslagen är tvingande till konsumentens förmån kan den inte avtalas bort och det saknade därför betydelse att konsumenten betalat den så kallade slutfakturan som operatören skickat. Enligt nämnden gick det inte att genom en sådan handling avtala bort ångerrätten och operatören rekommenderades att betala tillbaka det som konsumenten betalat.

Senast uppdaterad: