Domar och beslut

ARN 2018-00593 – Fel på operatörens e-posttjänst gav inte rätt till ersättning

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument hade ett internetabonnemang med tillhörande e-posttjänst. Under en period fungerade inte e-posttjänsten på grund av tekniska problem hos operatören. Konsumenten ansåg att abonnemangstjänsten inte levererades fullt ut eftersom e-posttjänsten inte fungerade. Konsumenten ansåg att e-posttjänsten inte var en gratistjänst eftersom den endast var tillgänglig för betalande kunder. Konsumenten uppgav att han valt att skaffa operatörens e-posttjänst till en kostnad för att ha möjlighet att ställa krav på att den fungerade.

Konsumenten begärde ersättning för att ha lidit direkt ekonomisk skada via abonnemangskostnaden och krävde reducerad månadskostnad för tiden de tekniska problemen varat. Konsumenten begärde också ersättning för indirekt skada för tiden han lagt på problemet och att bindningstiden skulle tas bort.

Operatören medgav att det varit tekniska problem. Operatören gick med på att ta bort bindningstiden vilket de även erbjudit tidigare, men ansåg att e-posttjänsten var en gratistjänst och att konsumenten inte betalade någon månadsavgift för den. Operatören ansåg därför inte att konsumenten styrkt någon ekonomisk skada och motsatte sig även övriga ersättningskrav.

ARN ansåg att det framgick av underlaget att e-posttjänsten ingick som en kostnadsfri del av konsumentens internetabonnemang. Konsumenten ansågs inte ha styrkt någon ekonomisk skada och ARN ansåg inte heller att det fanns någon rättslig grund för att bifalla konsumentens övriga krav. Konsumentens begäran om ersättning avslogs, men konsumenten kunde acceptera erbjudandet om borttagen bindningstid.

Senast uppdaterad: