Domar och beslut

ARN 2018-00054 – Betalningsskyldig för flera tusen sms som skickats under några dagar

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument var på semester i USA och fick därefter en räkning där det framgick att hon skulle ha skickat 61 000 sms under de fem dagar hon var där. Konsumenten menade att ingen kan skicka så många sms. Vidare skulle sms ha skickats till 5700 personer, vilket konsumenten menade var helt omöjligt.

Operatören menade bland annat att det fanns noterat i systemet att 5 318 sms hade skickats från konsumentens abonnemang och att det inte fanns några fel hänförliga till detta i operatörens system. Operatören hade också varit i kontakt med den amerikanska operatör som konsumenten hade varit ansluten till och inte heller denne hade några felmeddelanden rörande perioden.

ARN menade att den aktuella situationen regleras i de allmänna villkoren som konsumenten hade godkänt i samband med att hon tecknade abonnemanget hos operatören. Av dessa framgår att abonnenten är betalningsskyldig även om någon annan har använt abonnemanget, såvida sim-kortet inte blivit stulet. Konsumenten hade dock inte påstått att sim-kortet blivit stulet eller haft någon annan förklaring till vad som har hänt och konsumenten hade heller inte spärrat abonnemanget. ARN ansåg att de allmänna villkoren i nu aktuella villkor var skäliga.

Vidare menade ARN att varken den svenska eller amerikanska operatören hade registrerat fel i sina respektive system under den aktuella perioden. En korrekt debitering ansågs därför ha skett i enlighet med villkoren och konsumentens begäran om återbetalning avslogs.

Senast uppdaterad: