ARN 2017-12973 – Abonnent ansvarig när minderårig låst upp utlandsspärr för surf
Beslut: Konsumenten fick inte rättKonsumenten begärde att få slippa betala drygt 7 700 kronor som debiterats för datatrafik utomlands. Enligt konsumenten hade dataroamingen varit igång på den 11-årige sonens telefon, trots att telefonens roaming varit avstängd. Begränsningen för surf hade enligt konsumenten inte inträtt som normalt varje månad. Sonen hade inte aktivt svarat på sms från operatören eller låst upp någon tjänst som skulle ge honom ytterligare surf. Konsumenten menade också att operatören vid köpet hade informerats om att det var sonen som skulle använda telefonen.
Operatören menade att någon spärr för utlandssurf inte hade funnits på abonnemanget och inte heller efterfrågats av abonnenten. Användaren får dock alltid ett sms när begränsningen om 550 kr är uppnådd och blir då ombedd att skicka ett meddelande med texten MERSURF för att nollställa maxgränsen. Operatören hänvisade till att användaren låst upp denna spärr 16 gånger. Operatören menade vidare att man inte har någon vetskap om det är en minderårig som använder abonnemanget. Oavsett är det den som står på abonnemanget som ansvarar för uppkomna kostnader.
ARN noterade att parterna var överens om att konsumenten tecknat ett avtal om telefonabonnemang. Avtalsvillkoren gällde därmed mellan konsumenten och operatören och konsumenten var ansvarig för abonnemanget i enlighet med villkoren.
Enligt ARN framgick det av utredningen att den som använt abonnemanget hade köpt tjänsten MERSURF 16 gånger under en viss tidsperiod. Konsumenten var enligt villkoren ansvarig för dessa kostnader och att konsumenten låtit någon annan använda telefonen, och därmed abonnemanget, ändrade inte detta. Det framgick inte heller att operatören hade godtagit att sonen skulle använda telefonen. Konsumenten hade inte bevisat att det funnits någon spärr mot utlandssurf eller något fel i tjänsten som lett till kostnaderna. Det fanns därför inget skäl till varför konsumenten inte skulle betala.