ARN 2017-10514 – Konsumenten betalningsskyldig vid uppkoppling mot satellit
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument hade ett fastprisabonnemang hos en operatör. När konsumenten reste på en färja mottog han ett telefonsamtal som varade i 22 minuter. Kostnaden för samtalet blev 1725 kronor eftersom det skett via satellitnät. Konsumenten menade att det inte framgick av operatörens prislista vilka priser som gäller för mottagning av samtal samt att han inte fått något sms med information om de speciella villkor som gäller för telefoni under färjeresan. Konsumenten menade också att prissättningen var orimlig.
Operatören menade att det får anses allmänt känt att nyttjande av mobiltrafik utanför Sveriges gränser kan vara förknippat med höga kostnader samt att både Post- och telestyrelsens samt operatörens hemsida informerar om detta. När konsumenten kopplas upp mot satellit syns satellitens namn i telefonens display och prisinformationen framgår av operatörens prislista. Operatören menade också att ett sms skickades till konsumenten när dennes mobil kopplat upp sig mot satelliten.
ARN menade att det av den utredning som operatören gett in till nämnden framgått att konsumenten upplysts via sms att hans telefon kopplats upp mot satellitnät. Enligt nämnden borde konsumenten förstått att detta kunde medföra högre avgift för samtalstrafik och hans begäran om betalningsbefrielse avslogs.