ARN 2017-10037 – Höjning av pris bevisat genom orderbekräftelse
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument beställde bredband 100/100 av en operatör för 249 kronor per månad. Efter ett år och två månader upptäckte konsumenten att operatören hade höjt priset för tjänsten till 399 kronor per månad. Konsumenten menade att han aldrig gått med på någon sådan prishöjning när han tecknade avtalet samt att han inte fått någon orderbekräftelse från operatören. Konsumenten begärde att avtalet skulle hävas alternativt att operatören skulle fortsätta leverera bredbandet för 249 kr.
Operatören menade att avtalet hade en bindningstid på 24 månader med en rabatterad månadsavgift på 249 kronor första året och 369 kronor andra året samt att en orderbekräftelse med dessa villkor skickats till den e-post adress som konsumenten uppgivit, till konsumentens postadress samt funnits tillgänglig på ”Mina Sidor” på operatörens webbplats.
ARN menade att det framgick av den orderbekräftelsen som mottagits av konsumenten när han ingick avtalet att månadsavgiften höjts efter 12 månader och konsumentens begäran avslogs.