Domar och beslut

ARN 2017-09793 – Operatören står risken för meddelande om ånger

Beslut:  Konsumenten fick rätt

Konsumenten blev uppringd den 16 februari 2017 av operatören angående en förlängning av konsumentens avtal med operatören. Konsumenten ville ha prislista via mail innan konsumenten tog ett beslut men det gick inte att ordna så konsumenten tackade ja med vetskap om att konsumenten kunde ångra sig enligt ångerrätten.  Den 23 februari skickade konsumenten in en ångerblankett till operatören som operatören hävdar att de ej fått.

Operatören hävdar att konsumenten varit i kontakt med dem angående fakturor och annat efter förlängningen men aldrig kring ånger. Ångerblanketten kom till operatören den 20 april 2017 men då var ångerfristen passerad.

ARN konstaterar att lagen om distansavtal är tillämplig och att konsumenten skickat in en kopia på en ångerblankett daterad den 23 februari 2017 och att konsumenten därför gjort det troligt att hon skickat meddelandet i tid. Det är operatören som står risken för att meddelandet inte kommer fram i tid. Konsumenten bör därför ha rätt att ångra avtalet och få återbetalt det som hon betalat in under tiden.

Senast uppdaterad: