Domar och beslut

ARN 2017-08961 – Konsumenten kunde inte bevisa muntligt löfte om att trådlös anslutning skulle fungera

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument beställde installation av bredband, telefoni, tv och trådlös router. Enligt konsumenten redogjorde han tydligt för sina behov och säljaren lovade att det inte var några problem att få trådlös anslutning. Efter flera besök av tekniker konstaterades dock att det krävdes kablar för att tv:n skulle fungera i huset. Med anledning av detta begärde konsumenten ersättning för bland annat installation och utrustning som inte kunnat användas.

Operatören menade att konsumenten vid beställningen hade fått information om trådlöst alternativ som en tilläggsprodukt och att det finns aspekter som kan påverka den trådlösa signalen, exempelvis avstånd mellan router och mottagare, väggarnas tjocklek och yttre påverkan. I konsumentens bostad saknades det möjlighet att få trådlös signal. Operatören menade också att det saknades underlag som styrker den påstådda överenskommelsen.

ARN menade att en tjänst är felaktig om den inte utförs fackmässigt eller om den avviker från parternas avtal. Det är konsumenten som ska bevisa att tjänsten är felaktig. Enligt ARN hade inte konsumenten bevisat att operatören hade lovat att trådlös anslutning skulle fungera och tjänsten ansågs därför inte avvika från parternas avtal. Det fanns inte heller någon annan omständighet som bevisade att det fanns något fel i tjänsten och konsumentens krav avslogs därför.

Senast uppdaterad: