Domar och beslut

ARN 2017-07994 – Rätt till prisavdrag från tiden för felanmälan enligt avtalsvillkoren

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

Konsumenten begärde prisavdrag och skadestånd eftersom det varit avbrott på bredbandet. Avbrottet hade gjort att telefonitjänsten inte fungerat och att det inte gått att se på film/tv eller arbeta hemifrån. Konsumenten trodde först att det var ett tillfälligt fel eller att det var fel på den egna utrustningen, men gjorde en felanmälan efter en dryg vecka när felet fortfarande kvarstod. Operatören uppgav att felet skulle vara åtgärdat ett visst datum, men konsumenten fick ändå reklamera flera gånger till.

Konsumenten fick dock meddelande om att det fanns möjlighet att tillsvidare få ett mobilt bredband. I ARN begärde konsumenten prisavdrag för hela den period tjänsten varit felaktig, inte enbart från tiden från felanmälan. Konsumenten ville också ha ekonomisk kompensation för att denne inte haft tillgång till tjänsten, inte kunnat arbeta hemma och blivit lovad felavhjälpning som sedan inte blivit klar.

Operatören menade att konsumenten hade rätt till prisavdrag på 320 kronor enligt de allmänna villkoren. Enligt deras noteringar gjorde konsumenten sin felanmälan den 29 juni och felet var sedan åtgärdat den 18 juli. Avbrottet orsakades av ett större kabelfel. Operatören hänvisade till att utebliven vinst eller andra följdskador inte ersätts enligt de allmänna villkoren.

ARN konstaterade att det var ostridigt att parterna ingått ett avtal vars villkor angav dels att konsumenten hade rätt till prisavdrag för obrukbar tjänst från den tidpunkt då felet anmäldes till företaget, dels att företaget inte ersatte utebliven vinst eller andra följdskador. Nämnden ansåg att villkoren i sig inte var oskäliga. Det fanns inte heller någon annan omständighet som gjorde att konsumenten hade rätt till ett högre prisavdrag än det som operatören erbjudit. Nämnden konstaterade dessutom att konsumenten inte hade visat att det uppstått någon ekonomisk skada på grund av felet. Kraven skulle mot denna bakgrund avslås och det stod konsumenten fritt att godta operatörens erbjudande.

Senast uppdaterad: