ARN 2017-06274 – Bostadsrättsföreningen var avtalspart
Beslut: Konsumenten fick inte rättKonsumenten fick bredband via sin bostadsrättsförening och menade att operatören hade avtal med både konsumenten själv och med bostadsrättsföreningen. Eftersom uppkopplingen inte hade fungerat ville konsumenten få kompensation med 5 000 kronor från operatören för att det skulle bli nödvändigt att anlita en annan bredbandsleverantör.
Operatören anförde att konsumenten utöver en startavgift på 200 kronor inte hade betalat någonting till operatören för uppkopplingen. Konsumenten tillhörde en bostadsrättsförening som hade avtal med operatören. Operatören hade inte hittat några fel på uppkopplingen fram till bostadsrättsföreningens fastighetsnät.
ARN konstaterade att det av utredningen framgick att det, utöver avtalet om inkoppling, inte fanns något avtalsförhållande mellan konsumenten och operatören. Eftersom operatören levererade till bostadsrättsföreningen måste konsumenten vända sig till den med eventuella ersättningsanspråk.