ARN 2017-05793 – Konsumenten kunde inte bevisa att det avtalats om att datatrafik som inte förbrukats ska sparas till nästa månad
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument tecknade avtal med en operatör om ett mobilabonnemang med tillhörande 7 GB datatrafik per månad. Konsumenten upptäckte att den data han inte förbrukade nollställdes varje månad istället för att sparas. Konsumenten begärde att operatören skulle avhjälpa det han ansåg vara ett fel och få tillbaka all data som han hade betalat för men inte förbrukat, alternativt få 1000 kronor i prisavdrag.
Operatören motsatte sig kravet och anförde att det borde ses som allmänt känt eller som branschstandard att data som inte nyttjas innevarande månad inte går att spara till nästkommande månad om inget annat specificeras vid avtalstecknandet eller i tillhörande villkor. ARN konstaterade att det inte fanns något villkor i parternas avtal som reglerade hur kvarvarande datatrafik ska hanteras varje månad. Vidare menade ARN att det är den som påstår något som ska styrka påståendet. ARN var av uppfattningen att det inte fanns någonting i utredningen som gav stöd för att parterna hade avtalat om att den kvarvarande datatrafiken skulle sparas på det sätt som konsumenten påstod. Därför avslog nämnden konsumentens begäran.