Domar och beslut

ARN 2017-03363 – Ingånget avtal gäller även om konsumenten inte använder tjänsten

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument begärde återbetalning av kostnader för ett mobilabonnemang som hon hade betalat för under nästan ett års tid, men aldrig nyttjat eller varit medveten om att hon hade. Konsumenten trodde att kostnaden gällde en router. Operatören motsatte sig kravet och anförde att konsumenten aldrig haft någon invändning mot de fakturor som hon hade betalat. Operatören hade trots det kompenserat konsumenten genom återbetalning av sex månader och genom att avsluta abonnemanget på dagen utan uppsägningstid.

ARN konstaterade att en huvudprincip inom avtalsrätten är att den som ingått ett avtal är bunden av dess innehåll. Vidare konstaterade nämnden att det framgår av utredningen att konsumenten hade tecknat ett avtal med operatören om ett mobiltelefoniabonnemang och omständigheten att hon inte minns detta eller att hon inte har nyttjat abonnemanget kan inte motivera att hon ska få tillbaka det hon betalat. Enligt ARN hade det heller inte framkommit några andra skäl att jämka avtalet. Därför avslog nämnden konsumentens krav.

Senast uppdaterad: