ARN 2017-03150 – Kanalförändring i kostnadsfri playtjänst ansågs inte vara väsentlig
Beslut: Konsumenten fick inte rättEn konsument hade tecknat ett avtal med en operatör om en tv-tjänst, i vilken det ingick en så kallad playtjänst. Kanalpaketet i playtjänsten förändrades och konsumenten begärde därför att få avsluta avtalet utan att behöva betala för återstående bindningstid.
Operatören menade att konsumenten informerats om kanalförändringen under ångerfristen och att konsumenten därför kunde ha ångrat avtalet. Vidare anförde operatören att denne, i enlighet med avtalsvillkoren, har rätt att göra förändringar i tv-tjänsten. Endast vid en väsentlig förändring har kunden rätt att säga upp avtalet. Just denna ändring räknades inte som en sådan, enligt operatören, då de kanaler det handlade om endast försvann ur playtjänsten som är gratis.
Nämnden ansåg att förändringen inte innebar en väsentlig förändring och avslog konsumentens krav.