Domar och beslut

ARN 2017-01123 – Ingen rätt till ersättning för tekniker när operatören inte fått felavhjälpa

Beslut:  Konsumenten fick inte rätt

En konsument fick problem att koppla upp sin dator mot internet. Han felanmälde till sin operatör som inte kunde se något fel på förbindelsen, men inte heller förklara vad som orsakade att konsumenten inte kunde koppla upp sig. Konsumenten anlitade då en egen tekniker som konstaterade att han behövde byta från en fast till en dynamisk IP-adress. Konsumenten ville ha ersättning från operatören för denna teknikerkostnad.

Operatören menade att information gått ut till samtliga kunder om förändringen från fast till dynamisk IP-adress två år tidigare. Vidare menade operatören att handläggaren på kundtjänst, då han inte kunde se något fel på anslutningen när konsumenten felanmälde, försökte vägleda denne för att bland annat kontrollera IP-adressen. Konsumenten lyckades dock inte fullfölja instruktionerna som gavs. Operatören erbjöd sig då även att skicka ut en tekniker.

Operatören ansåg att konsumenten på eget initiativ anlitat en tekniker och att denne ställt in IP-adressen, trots att handläggaren hos operatören försökte hjälpa konsumenten med detta och menade därför att de inte getts möjlighet att avhjälpa felet.

ARN ansåg inte att konsumenten visat att det förelegat något fel i den tjänst som operatören levererade och att utredningen visat att operatören gjort vad som var rimligt för att försöka hjälpa konsumenten och att även tycktes ha identifierat felet. Konsumenten hade därför inte rätt till någon ersättning.

Senast uppdaterad: