Domar och beslut

ARN 2017-00868 – Häva paketköp när fel på ena tjänsten ej avhjälpts

Beslut:  Konsumenten fick rätt

En konsument ingick avtal om fiber och tv-tjänst. Fel uppstod på tv-tjänsten och detta anmäldes till operatören. Då konsumenten inte fått felet avhjälpt efter en månads väntan ville hen häva avtalet. Fiberanslutningen hade fungerat men eftersom konsumenten beställt en paketlösning med fiber inklusive tv-tjänst och den senare inte fungerat ville hen häva hela avtalet.

Operatören medgav hävning av tv-tjänsten men inte bredbandstjänsten eftersom de var oberoende av varandra och den senare hade fungerat hela tiden.

Tv-tjänsten hade beställts två dagar senare än bredbandstjänsten men detta kunde enligt nämnden inte tas till intäkt för att det skulle röra sig om två avtal. ARN anförde vidare att denna konstruktion är vanlig på marknaden, dvs att tjänsterna är sammankopplade och i detta fall även samfakturerade. Även om det skulle ha upprättats två avtalshandlingar fann nämnden att parterna träffat en överenskommelse om två tjänster. Eftersom felet inte varit kortvarigt och därmed av väsentlig betydelse för konsumenten, biföll nämnden yrkandet om hävning av båda tjänsterna.

Senast uppdaterad: